Planowanie efektów uczenia się stanowi podstawowy element projektowania procesu dydaktycznego. Wyznaczają one bowiem cele nauczania, umożliwiając z jednej strony właściwy dobór środków i materiału osobie prowadzącej zajęcia, a z drugiej strony umieszczenie osób uczących się we właściwym kontekście. Wyraźne wskazanie zakładanych efektów uczenia się ułatwia wszystkim uczestnikom procesu dydaktycznego planowanie nakładu pracy oraz śledzenie postępów.
Szkolenie z zakresu planowania efektów uczenia się trwa cztery godziny lekcyjne (180 minut) i składa się z części wykładowej i warsztatowej, w skład których wchodzą następujące zagadnienia:
- Wprowadzenie do zagadnienia efektów uczenia się – czym są i w jakim celu się je stosuje.
- Znaczenie właściwie dobranych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego oraz satysfakcji osób w nim uczestniczących
- Poziomy kognitywnego procesu uczenia się – wzajemne zależności pomiędzy nimi a planowanymi efektami uczenia się
- Czasowniki aktywne i ich znaczenie dla poprawnego formułowania efektów uczenia się
- Najczęstsze błędy przy tworzeniu efektów uczenia się i ich wpływ na efektywność procesu dydaktycznego
- Ćwiczenia praktyczne z tworzenia efektów uczenia się